De OMG uit Galder

"Oude Motoren Galder" (OMG) is een club met oldtimer liefhebbers uit Galder (bij Breda) en omstreken. 

De ca. 50 leden berijden motoren van diverse merken (de meeste Engels en Belgisch) De motoren komen uit de periode voor 1965. Gedurende het rittenseizoen van april t/m november wordt iedere maand een rit gemaakt in de wijde omgeving van Galder. Het rittenseizoen begint ieder jaar met de traditionele openingsrit naar herberg "In den Bockenreyder" te Esbeek. Heb je een oldtimer van 1965 of ouder? Bekijk de kalender en rijdt eens mee! (pechbus aanwezig) 

Tot ziens.

Tourritten

Regelmatig organiseren wij met veel plezier tourritten. Je vindt deze onder 'KALENDER' Om deze ritten plezierig te houden dient u onderstaand in acht te houden.

Denk eraan om met een volle tank benzine en een goed geprepareerde motor te vertrekken. Niets zo vervelend als dat we bij de eerste pomp al moeten stoppen omdat iemand heeft vergeten te tanken.

Ook een opmerking over de ritten, als we in een groep rijden kijk dan eens om naar de bezemwagen of degene die achter je rijdt zodat we elkaar niet kwijtraken, vooral bij stoplichten en het oversteken van wegen zouden we wat beter kunnen opletten. Verder graag in de groep een zigzag patroon aanhouden, dus om en om links en rechts van de rijbaan rijden. Zo vormen we een compacte groep en heeft iedereen toch overzicht. Ook rekening houden met elkaar want we zitten allemaal wel eens te slapen op de motor.

Verder proberen goed aan te sluiten en langzame motoren voor in de groep, vooral als we met meer als 15 mensen zijn is het een hele kunst voor de voorrijder om iedereen bij elkaar te houden en we moeten dan niet bewust grote gaten laten vallen omdat we even op het gemak aan het rondkijken zijn of vinden dat het te snel gaat. Het zijn meestal dezelfde mensen die voorop rijden en die hier tijd en energie in steken om de ritten te organiseren. Voorop rijden is al minder ontspannend dus deze mensen moeten er van op aan kunnen dat iedereen volgt. Ook voor de bezemwagen is het niet te doen als de groep te lang wordt.

Het follow up systeem is ook een goede tactiek om vlot te rijden en elkaar niet kwijt te raken, hebben het al eens geprobeerd maar toen bleek niet iedereen de spelregels te snappen.

Het follow up systeem

  • Er is één voorrijder deze blijft op kop. Herkenbaar aan het gekleurde veiligheidshesje.
  • Er is één achterrijder deze blijft voor de bezemwagen rijden. Herkenbaar aan het hesje.
  • Bij elke richtingsverandering geeft de voorrijder aan waar de 2e motorrijder van de groep moet stoppen om voor de rest aan te kunnen geven welke richting men moet volgen.
  • Als de hele groep voorbij is sluit de motorrijder die is gestopt weer aan in de groep voor de achterrijder en blijft daar rijden.
  • Bij de volgende richtingsverandering weer dezelfde procedure alleen is de 2e motorrijder nu iemand anders en zo schuift de hele groep door.

Deze methode hoeft natuurlijk niet altijd gebruikt te worden maar voor grote groepen of in dorpen of stadjes is het ideaal. Afgelopen jaar hebben we dit toegepast tijdens onze rit naar Woudrichem en het was erg goed geslaagd.