Fa: Cravillon & Cie,Waverse steenweg 1757, Oudergem-Brussel.

De Rush stand tijdens het Brussels Salon in 1923.
Klik op onderstaande links om foto's te openen in apart scherm.
RUSH


De Fa Cravillon & Cie ,opgericht door Omer Cravillon, begon in 1921 met de bouw van motoren.
De eerste motoren waren een eencylinder zijklepper JAP(3 PK) en tweecylinder JAP( 7 en 9 PK). Alle modellen hadden een riemtransmissie.

Rush was meteen al erg succesvol bij wedstrijden. Er waren overwinningen van Ingels tijdens de Lentemeeting en op de meeting de La Sarte(750cc), van Joha in de Ronde van Belgie en van Gheude op het Circuit des Crêtes(350cc).

In 1923 nam ingenieur Van Geert de productie van Rush over en deze bekwame alleskunner zorgde voor verdere verbeteringen, zodat in 1923 bijna alle Belgische records op naam van Rush motoren stonden met daarbij nog het wereldrecord in de 250cc klasse en de overwinningen van Johnston tijdens de GP van Belgie.

In 1924 werd Rush Europees Kampioen en was winnaar in de GP van Frankrijk.
In 1926 construeerde Van Geert een 350cc Supersport kopklepper met een zuiger van Alpax en stoterstangen in duraluminium.
Verder werden er 350 en 500cc zijklep tourisme modellen vervaardigd.

In 1926 en 1927 won Leopold Demeuter de 350cc categorie te Mont-Theux.
In 1927 kwam René Milhoux over van Ready om de Rush renstal te versterken.
In 1928 werd Demeuter eerste in de Route Paveé en tweede op GP van Belgie(500cc).

In 1929 presenteerde Rush een nieuw frame en een grotere tank.
De modellenreeks bestond uit 350cc,500cc en een 550cc zijspan.

Van Geert bracht telkens nieuwe innoverende technische verbeteringen aan.
Hij was een van de eerste die de benzinetank monteerde op het frame, een dubbele uitlaat gebruikte en de dubbele oliepomp toepaste.
In 1930 werd, om de kostprijs te drukken, het frame gemaakt met "U" profiel i.p.v. buisconstructie.

Echter Rush overleefde, zoals zovele andere merken, de economische crisis niet.

Ga naar: