Minerva werd in 1897 opgericht door Sylvain
de Jong en was gevestigd te Antwerpen.
Na in eerste instantie alleen fietsen te hebben gefabriceerd wilde de Jong
ook aan de motorisering beginnen. Hij kocht daartoe in 1900 een motor van
het merk: Zürcher & Lüthi.
Het was 'n eencylinder van 3/4 pk welke op een fiets gemonteerd kon worden.
Kort nadien kocht de Jong de licentie en ging deze motoren zelf maken.
Vanaf 1901 kregen de Minerva's
meer bekendheid. De motoren waren schuin onder het frame geplaatst, de benzinetank
en ontsteking waren aan de bovenste buis bevestigd,de carburateur werkte per
aanrakingvlak en de transmissie gebeurde met een riem.
Het eerste koerssucces werd behaald op de velodrom van
Zurenborg. Minerva behaalde de overwinning tijdens het eerste kampioenschap
voor motoren te Antwerpen. Piloot was Jan Olieslagers,
die zeer bekend zou worden onder de naam: "de Antwerpse
Duivel".
In 1903 had men drie modellen: nl de Romania;
1 3/4 pk(met vertikaal gemonteerde motor), Minerva 2,5 pk en een type met
2 pk dat volledig bestuurbare kleppen had. De motoren van de grotere modellen
werden nog altijd schuin voor het frame geplaatst wat nogal eens tot framebreuken
leidde.
De goede naam van de Minerva
motoren zorgde ervoor dat deze door vele buitenlandse motorfabrikanten werden
gebruikt.
Oa: ''Adler'' en ''Opel''
in Duitsland, ''Gobron'' en
''Cottereau'' in Frankrijk en
''Humber'' en ''Enfield''
in Engeland.
In 1903 alleen, werden al enkele duizenden motoren verkocht.
Vanaf 1904 werden de motoren van de modellen 2 3/4 en 3,5pk verticaal onderaan het frame geplaatst. In ditzelfde jaar behaalde Minerva met Jan Olieslagers de overwinning in Paris-Bordeaux.
Met een speciaal gebouwde
koersmotor, een V twin van 7pk die slechts 49kg
woog, doorbrak Olieslagers als eerste de 100km grens voor motoren onder de
50kg tijdens het wereldkampioenschap in het Parc des
Princes in Parijs.
Korte tijd daarna werd de tweecylinder in V op de markt gebracht.
Verder leverde Minerva als eerste motoren aan het leger.
In 1908 waren er 2 eencylinders(2 3/4 en 3,5pk) en een V-twin in het pakket.
Deze motoren konden ook geleverd worden met een voorvork die was opgehangen
aan een plaatveer. Een voor die tijd zeer modern principe.
De Jong was ondertussen ook
begonnen met de bouw van auto's(sinds 1904) en dit was zo succesvol dat de
motoren bouw daaronder te lijden had. Ergens in 1908 werd de bouw van motoren
gestopt. Minerva had toen meer dan 25000 motoren
gebouwd.
In het begin van de jaren vijftig leefde Minerva nog even op toen ze de licentie
verwierf van de Italiaanse scooter MV.
Na een drietal jaar werd de bouw ervan stopgelegd en korte tijd daarna verdween
het merk Minerva geheel.